lørdag 17. desember 2011

For vi er aldri det / Tekst

Det føltes ut som at alt kom til å ende. Jeg kunne kjenne alt jeg hadde bygget opp falt rundt meg. Som små ubetydelig biter i noe større. Dette var bare en del.

Noen mennesker er ikke laget for å leve. De er ikke laget for å oppleve denne verdenen. De hører ikke til her. Alt blir bare feil. Det er ingen riktige følelser eller sted for dem. Vi er aldri hjemme.

En dag så jeg deg. Du hadde fanget meg med øynene dine. Jeg latet som jeg ikke la merke til det. Jeg satt der som alle andre, som en dum dukke uten noe som helst annet å gjøre her enn å dø. Tomme løfter om tomme ting, tomme hendelser om tomme ting. Alt var så jævla tomt, var det ikke? Jeg mener, vi skal jo dø uansett?

Men der sto du.

"Hei"
Det var første gangen du pratet til meg.

Jeg så bare dumt tilbake, før jeg fikk presset fram et "hallo". Men ikke like stødig som ditt. "Er du alene?", spurte du stille. Jeg så meg rundt, selv om jeg allerede visste jeg var alene. Det visste du også. "Ja", svarte jeg.  Du satte deg ned ved siden av meg. Vi var stille i noen minutter. Jeg så ut i lufta og ventet på det neste steget ditt. Det var noe du ville, men jeg klarte ikke ta tak i hva. Du var den eneste jeg ikke klarte å lese. Det var kanskje derfor jeg la ekstra merke til deg. Du var ikke like tomme som alle andre.

"Du er ikke som de andre, er du vel?"
"Hva tror du?", sa jeg stille
Vi møtte blikket til hverandre i noen sekunder. Men vi begge la merke til hvordan vi hadde truffet et spesielt punkt i hver av oss. Vi kunne se det i øynene på hverandre. Hvordan de plutselig glimtet en ekstra gang. Jeg så plutselig mer klart.
"Jeg tror ikke det", sa du.
Så reiste du deg og gikk.

Det var første gangen jeg ikke følte meg alene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar