onsdag 23. november 2011

Kreativitet

Du kan ikke lære kreativitet og talent. Kreativitet er ideer og fantasi. Det er noe eget, i ditt hode, som du formidler videre på en måte. Tekst, kunst, fotografier, musikk. Jeg har kommet over mange sider på nettet som gir deg en oppskrift på hvordan å skrive en bok, hvordan skrive bedre, hvordan male, hvordan ta bilder og hvordan lage musikk. Men hva hjelper dette om du ikke har talent eller ideer? Jeg skal innrømme, du kan lære de fleste tingene. Du kan lære å spille gitar. Du kan lære riktig grammatikk. Du kan lære å bruke et kamera. Du kan lære å tegne Men hva skal du med den kunnskapen om du ikke har fantasi og ideer å formidle?

Det må være noe eget. Noe du brenner for og vil vise omverden. I en slik verden som vi lever nå tror jeg det er mye vanskeligere enn før å lage original kunst og musikk. Ord er lettere, for det er dine egne ord. Det synes iallfall jeg. Men det kan også være fordi de bøkene jeg foretrekker er ikke skrevet på en slik måte jeg gjør. Vi har en så stor tilgang til fotografier, kunstnere, musikk og alt man kan tenke seg. Det er vanskelig å ikke se noe og tenke "det der kan jeg også gjøre". Eller du tenker at du ikke kan gjøre noe, for alt er gjort fra før av. Det er her du må gå inn i ditt eget hode og finne fantasien din. Din egen fantasi. For virkelig, fantasien har ingen grenser. Bare dine egne. Men det du ser kan være til hjelp. La deg inspirere. La det ha en innflytelse. Bak i hodet ditt.




Det er utallige måter å la seg inspirere på. Du er bare nødt til å finne din egen måte. Mange foretrekker å se bilder. Noen foretrekker å se på mennesker og studere verden. Andre trenger ingen. Jeg er en av dem som trenger noe visuelt for å kunne putte det ned på papir. Om jeg bare har mitt egen hode blir det for mye oppå hverandre og jeg klarer ikke gripe i de riktige tingene. Når jeg studerer mennesker på bussen, ser på trærne som mister bladene, er det noen av ideene mine som utpeker seg. En liten setning, eller et liten hendelse jeg har sett for meg. Slik kan jeg utvide den, slik at det blir en tekst eller novelle. Det er om å utrykke seg. Vi alle har en egen grunn til å formidle det vi lager. Selvom noen kanskje bare lar arbeidet deres ligge i en skuff hvor den aldri vil se lys.

For noen vil det kanskje virke idiotisk å skrive at du ikke kan lære kreativitet og talent, men samtidig skrive at alle kan lage noe kreativt. Det er jo sant. Men alle mennesker har en fantasi, alle har kreativitet i forskjellige grader. Det er da ingen grunn til å stoppe deg selv. For det er en vakker ting. Ikke la fantasien og idèene dine ligge å forsvinne. Grip dem og skap noe. Skap noe bare du kan, og vis det til verden. For det finnes ikke noe bedre enn å se hva andre har gjort, og se deres syn på noe.

1 kommentar:

  1. Hei.
    For et fint innlegg om kreativitet, det er mye bra i det du skriver.

    Så kommentaren din på det blogginnlegget jeg skrev, og synes det var kjedelig å høre at jeg er så dårlig å skrive. Har du da noen eksempler på hva som er dårlig slik at jeg kan forbedre mine ferdigheter?

    Jeg kan forstå at det ble litt oppstykket(eller rotete om du vil) på grunn av bildene og teksten under dem, men har ikke fått høre at jeg skriver utrolig dårlig før. Norsklærerne mine gjennom tidene har bare gitt meg 5 og 6, men det er jo mulig at de er noen tullinger. :p

    Med vennlig hilsen
    Rikke Rye-Holmboe - Rikkerye.blogg.no

    SvarSlett